”Kunden väljer kanal – och vi hänger med”

Den 9 november
Kategorier: Nyheter

sala-sparbank2

Kunden väljer kanal – och vi hänger med

Ta del av Sala Sparbanks framgångsrecept
Få företag har råd att blunda för sina kunders önskemål om personlig kontakt, inte minst i en tid då marknaden har tillgång till ett smörgåsbord av leverantörer. Framgångsrika företag lyssnar till marknaden och anpassar sig efter den. Sala Sparbank är ett av de företag som hittat ett sätt:

– Vi jobbar utifrån devisen att ”kunden väljer kanal – och vi hänger med”, det betyder att vi möter våra kunder i en mängd olika kanaler, säger Erika Johansson, marknadschef på Sala Sparbank.

– Eftersom vi är en modern och innovativ bank som ser till kundernas behov är ett Alfanummer helt rätt för oss.

Alfanummer är den nya generationens telefonnummer till företag. Telefonnummer med namn eller ord istället för siffror, som 0771-SPARBANK.

På samma sätt som vi talar om webbdomäner istället för IP-adresser kommunicerar vi nu alltså även telefonnummer med bokstäver istället för siffror. Vi behöver aldrig mer anteckna ett enda telefonnummer eller ringa nummerupplysningen. Kan man namnet kan man numret. Det blir inte enklare än så.

Hur ser ni på telefonkanalen kopplat till kundnöjdhet och försäljning?
– Tillgänglighet är viktigt och där är telefonen en viktig del. När det gäller nyförsäljning och merförsäljning är telefonen definitivt en effektiv kanal. För komplexa frågor och ärenden krävs ofta ett samtal.

Vilken typ av kommunikativa, marknadsmässiga utmaningar kan du se?
– Att nå fram. Idag när våra kunder nås av så många budskap vill vi att vårt budskap ska vara ett av de dem minns och agerar utifrån.

Telefonen driver försäljning och kundnöjdhet på ett sätt som är unikt men numeriska telefonnummer inte är anpassade till dagens informationsbrus. Kort sagt: kunden kommer inte ihåg numret. Framgångsrika bolag väljer därför att uppdatera sin telefonkanal med ett Alfanummer, telefonnummer man minns.

Så ringer du ett Alfanummer:
Titta på din telefons knappsats – på varje siffra finns tre eller fyra bokstäver. För att ringa tex 020-BOSTAD slår du 020 som vanligt, för att slå ”BOSTAD” tittar du på bokstäverna på knappsatsen istället för på siffrorna och trycker en gång på den knapp bokstaven står.Siffermässigt slår du alltså in 020-26 78 23 – men det enda du behöver minnas är 020-BOSTAD.

Här ser du några Alfanummer på den svenska marknaden att testringa till – gör det och upptäck hur enkelt det är.

0771-SWEDBANK (0771-79 33 22 55)
0771-FOLKSAM (0771-36 55 726)
0771-FKASSAN (0771-35 277 26)
0771-BREDBAND (0771-27 32 263)
0771-BÅSTAD (0771-22 78 23)

Alfanummer förvaltas av Alfatell i samarbete med Telia, Tele2 och Telenor och är i Sverige samlat i ett nationellt nummerregister.