7 av 10 vill hellre ringa

Den 27 november
Kategorier: Pressmeddelanden

Många företag lägger idag stora resurser på att styra kunder och intressenter till webben för kontakt och service. Förgäves, om man får tro en ny undersökning från Norstat som genomförts på uppdrag av kommunikationsbyrån Alfatell. Hela 7 av 10 svenskar vill kontakta företag och organisationer via telefon medan endast 30 procent föredrar e-post.

Chatt, e-post och twitter i all ära. Svenskarna värdesätter fortfarande telefonen, särskilt i kontakt med företag och organisationer. På frågan om hur man helst kommunicerar med kommersiella företag och myndigheter svarar de allra flesta (67 %) att man önskar använda telefonen. Det är den personliga kontakten som värdesätts. 79 procent uppger att man väljer telefonen för att man önskar att få prata med en person och 51 procent för att få snabba svar på alla sina frågor. 14 procent upplever att det känns tryggt och att man får en bättre relation med företaget när man får prata med en anställd.

Undersökningen visar tydligt att människor föredrar att ringa och tala med någon när man behöver hjälp eller service. Vår erfarenhet visar också att kundservice via telefon blir mycket effektivare och billigare för företag än att maila ärenden fram och tillbaka”, säger Börge Lorentz Figenschau, marknadschef Alfatell.

Försäkringskassan är den myndighet som tar emot flest inkommande samtal i Sverige, närmare bestämt 35 000 om dagen. Försäkringskassan har tagit fasta på undersökningsresultaten och presenterar i dagarna ett nytt telefonnummer som ska göra det lättare för allmänheten att komma i kontakt med dem. Det nya numret är ett så kallat Alfanummer, 0771-FKASSAN.

Telefonkatalogens död
Hitta.se eller Eniro.se är absolut det populäraste sättet (59 %) att söka efter telefonnummer till företag. 26 procent söker numret på företagets hemsida medan endast 6 procent slår i telefonkatalogen. Företag borde dock ha enklare nummer, enligt svenskarna. Hela 68 procent av de tillfrågade tycker att företag borde ha nummer som är lättare att komma ihåg. Att ha telefonnummer till företag sparade i sin mobiltelefon är nämligen ovanligt. 43 procent av svenskarna har inte ett enda företagsnummer sparat i mobilen.

På frågan om vad som är lättast att komma ihåg svarar 68 procent av de tillfrågade att de lättare kommer ihåg så kallade Alfanummer än vanliga telefonnummer.

För mer information vänligen kontakta:
Börge Lorentz Figenschau, marknadschef Alfatell
Tfn: 0767 88 80 76
E-post: borge@alfatell.se

Pia Krantz, Generalsekreterare, Sveriges Callcenter Förening
Tel: 0708 490 102
E-post: generalsekreterare@sccf.se

Om undersökningen
Undersökningen utfördes av Norstat under två veckor i slutet av augusti. 500 svenskar i åldrarna 15 – 61+ år tillfrågades i en webbpanel.

Så ringer man
Du ringer ett Alfanummer genom att trycka en gång på den knappen där bokstaven står. 0771-FKASSAN motsvarar till exempel knapparna 0-7-7-1-3-5-2-7-7-2-6.

Ett Alfanummer måste innehålla minst 6 bokstäver efter prefixet 020, 0200 eller 0771. Det finns dock ingen maxgräns för hur många bokstäver ett Alfanummer kan innehålla. Bokstäverna på den fasta telefonen kom till just för att man ska kunna ringa Alfanummer.

020 och 0200-nummer är gratis för konsumenten att ringa. Det är företaget som betalar för inkommande samtal när 020 och 0200-nummer används. Samtalskostnaderna för Alfanummer med prefix 0771 betalas av konsumenten och kostar som ett lokalsamtal.

Några företag som har börjat eller kommer börja använda sig av Alfanummer är bl a TV4 (Idol), Skandia, KLM, Air France, Stockholms Stad, If försäkringar, Folktandvården, SEB, Ticket, Samsung, PWC, Pizza Hut mfl.

Visste du att:

    • Av dem som inte väljer telefonen svarar de flesta, 76 procent, att de undviker den på grund av långa kötider. Många krångliga menyval uppges också som negativt, enligt Norstats undersökning.
    • Vi ringer för cirka 37 miljarder om året. 9 av 10 har fast telefoni i hushållet och 96 procent av befolkningen äger en mobiltelefon1.
    • 3,2 miljoner mobiltelefoner såldes i Sverige förra året. Mobiltelefonbranschen tror att 2009 kan bli ett ännu bättre år.

Alfatell är en kommunikationsbyrå med unikt fokus på telefonen.
Vi hjälper företag att förbättra sin marknadskommunikation och utveckla sin kundservice med avstamp i telefonen som respons- och promoteringskanal.

Som kommunikationsbyrå med ett helt eget angreppssätt är vi stolta över att kunna bidra
till en mer verklighetsförankrad, mer kundanpassad marknadskommunikation.
Kommunikation man minns.

Läs mer på www.alfatell.se